-->

قصة عشق لا يرى النور الفصل الثاني عشر بقلم ميمو مصطفي

قصة عشق لا يرى النور الفصل الثاني عشر بقلم ميمو مصطفي




     قصة عشق لا يرى النور

     الفصل الثاني عشر

     بقلم ميمو مصطفي 

    ((بعد كذا ساعة في الصعيد في غرفة جهاد يدخل احمد عليها وهيا تنام ويقرب منها بشهوة  ويقرب منها

    للتفاجاة جهاد به وتصرخ : انت بتعمل ايه يا حيوان

    احمد بيحاول يكتم صوتها: بس اسكتي هتفضحينا 

    جهاد : انت لسه شوفت فضايح هوريك الحقوني 

    احمد : خلاص ابوس ايدك

    لتدخل عليهم بسمه : في ايه ايه الصويت دا

    جهاد : تعالي شوفي اخوكي عايز يعتدي عليا عايز ينهش في عرض اخوه

    بسمه نظرت لاحمد بقرف : انت يا احمد ازاي

    احمد : دي كدابه مهي اتبلت عليكي قبل كدا 

    جهاد : ومال بتعمل ايه في اوضتي

    عاصم دخل بتوتر: في ايه اللي بيحصل

    جهاد : ابنك كان هيعتدي عليا

    عاصم قرب من احمد ثم قال بصوت جهوري : دا حصل ( سكت احمد ثم صرخ عاصم في وجه: انطق 

    احمد بتوتر وعصبيه : اه حصل وقولتلها مليون مرة اني بحبها وعايز اتجوزها

    جهاد : وانا مش هتجوزك وليه انت معرفتش أن امجد اخوك خطبني

    احمد : ايه امتي دا

    عاصم ضربه بالكف علي وجه : مالكش في ومش عايز اشوف وشك في البيت يالا غوري خد هدومك وامشي من هنا يالا

    احمد بيجز علي أسنانه وحاطط أيده علي وشه : بتضربني يا ماشي والله ما هتشوف وشي تاني ( ثم مشي وقال عاصم : غور في داهية انا مش طايقك اصلا ( ثم قال لجهاد : متزعليش يا بنتي حقك عليا


    في القاهرة ذهب امجد الي البيت ودماغه هتنفجر وفلاش باك عمال يروح ويجي في باله : تفكيرك راح لفين يا امجد مش عارف في حاجة غلط

    ثم قطع حبل أفكاره رنيت هاتفه : الو ايه يا حسام

    حسام بتريقة : حسام مين وبتاع ايه روحت فين وسيبتنا

    امجد : كنت بتمشي معجبنيش المكان فمشيت

    حسام : بيعتني يعني علي راحتك يا عم 

    امجد بتنهيدة : روح نام يا حسام وحياة اهلك و سبني انام مش شايف قدامي

    حسام : ماشي يا بطل بدري بقا وابقي رن عليا

    امجد : أن شاء الله سلام ( جلس امجد علي أحد الكراسي القريبه منه وسند رأسه للخلف وحط أيده علي جبهته وبداءه يفكر من جديد : طيب انت ليه شاكك لا طبعا البنت جميلة و محترمه وانا حبيتها جدا طيب انت ليه مش بتحاول تسال عليها ولا حتي تعرف هيا ساكنه فين 

    ( ثم غلبو النوم ونام )

    (((في الصعيد)))

    احمد ماشي في الشارع بغيظ ومش عارف يروح لفين مسك الهاتف وجاب رقم امجد لانه تراجع : اتصل بامجد ويفضل يديني في كلام يسد بدني لا انا اصلا قرفان من العيلة كلها الله طيب اعمل ايه ( فضل يقلب كتير اوي في الأرقام لحد مرجع لرقم معاذ ) اتصل بيه ولا مش هينفع كل صاحبي في الصعيد هنا مش هينفع ابات عندهم اروح عند اعمامي مهيصدقه عشان يشبعوني كلام بايخ طيب اعمل اجرب معاه ( بالفعل رن علي معاذ ثم رد باحراج : الووازيك يا معاذ اسف أن برن في وقت زي دا بس محتاجك انت هنا ولا سافرت

    معاذ بابتسامه شر : لا انا هنا هسافر بعد ساعتين تقريبا

    احمد : اممم اوكي

    معاذ : في حاجة ولا ايه

    احمد بكسوف : لا خلاص بقا

    معاذ : قول بس يا جدع في ايه متتكسفش

    احمد : احم الصراحة اتخنقت في البيت و طردوني ومش لاقي مكان اروح في وعايز ابعد عن البلد خالص

    معاذ مصدق : طيب يا عم مكسوف تقول ليه مش معاكي هدومك وحاجتك تعالالي ونسافر القاهره سوه وفكك من هنا

    احمد بفرحة : بجد يا ريت انا قرفت اصلا من هنا

    معاذ : طيب هبعتلك الابلكيشن ومستنيك يالا سلام


    تاني يوم عند هنا تجلس عالسرير وهيا تبكي بحرقة وبتتحدث مع نفسها : انا ازاي بقيت خاينه كدا زي اللي خانوني انا عمري ما كنت خاينه 

    (((فلاش باك )))

    هنا ببكاء : وبعدين يا معاذ هنفضل كدا انا بقيت وحيدة بابا وماما الاتنين ماتو مبقاش ليا حد غيرك مش هنتجوز بقا 

    معاذ : طبعا يا عمري انا مقدرش استغني عنك بس عايز احفظلك الاول علي ورثك دا بدل ميضيع منك

    هنا : ازاي انا مبفهمش في الحاجات دي

    معاذ : متقلقيش ولا تشيلي هم ياروح قلبي المهم تبقي كويسة وبكرة تبقي في بيتي وفي حضني 

    هنا ابتسمت : حبيبي منحرمش منك ابدا 

    معاذ : هجبلك بكرة الاوراق اللزمه كلها عشان نشوف هنعمل ايه 

    هنا : كل حاجة معاك حتي انا يا حبيبي

    (((باك )))

    فاقت هنا علي رنيت هاتفها رديت مسرعا وهيا تبكي : الو ازيك يا حبيبي

    امجد بالتسامه : حبيبي دا بجد مش مصدق اللي بسمعه

    هنا : انت حبيبي وبقيت عمري وكل حاجة ليا بجد مش عارفة اعيش من غيرك

    امجد بحب : انا بعشقك بس قوليلي مال صوتك متغير ليه

    هنا : مخنوقه شوية بس لما سمعت صوتك ارتحت شوية

    امجد : ايه اللي خنقك يا قلبي قوليلي حد زعلك في الشغل

    هنا : لا ابدا انا مرتاحة جدا في وغير كدا انا من التعب مرحتش انهاردة 

    امجد :  طيب ايه رايك اجي اخدك ونتكلم ابعتيلي الابلكيشن

    هنا مسرعا : ها لا مش هينفع لاني من امبارح منمتش فمش قادرة

    امجد : طيب يا حبيبي هسيبك تنامي وتريحي نفسك شوية وبعد كدا هكلمك تاني اطمن عليكي 

    هنا : ماشي خلي بالك من نفسك ممكن 

    امجد : حاضر و ياريت وانتي كمان تخلي بالك من نفسك واهتمي بصحتك عشان أنا عايزك تبقي جميلة في فرحنا

    هنا بصدمه : فرحنا

    امجد بابتسامه : اكيد هيجي يوم لما نرتاح اكتر مع بعض لازم نتجوز مش كدا

    هنا : ها ايوا طبعا يالا يا حبيبي شوف شغلك انت باااي

    (((عند عاصم و فريال )))

    فريال ببكاء : الواد التاني طفش

    عاصم : خلي يغور في داهية اللي يجي علي حرمه اخوه يستاهل الموت كمان

    فريال : بعد الشر عليه حرام عليك متوجعش قلبي اكتر مهو موجوع

    يدق الباب تفتح بسمه : اهلا اهلا اتفضل يا عمي 

    صلاح اخو عاصم : اهلا يا بتي اخبارك ايه ابوكي هنا

    بسمه : ايوا جوا يا عمي اتفضل 

    سمع عاصم صوت اخوه قام ليستقبله : اهلا اهلا يا خويا عاش من شافك ايه ملاقش اخ تسال عليه

    صلاح : اني برضك ولا انت اللي نسيت اهلك وناسك وعايش لحالك و لعيالك ومرتك وبس

    عاصم نظر لفريال اللي هتفرقع من الغيظ : متقولش كدا يا خوي دانتو الغالين برضو 

    صلاح : طيب يا خوي اني جيلك انهاردة اطلب يد بتك لولدي

    عاصم : تاني يا خوي الموضوع دا خلينا حبايب احسن وكمان بسمه هتكمل تعليمها وانا قولتلك الكلام دا قبل كدا

    صلاح : وانا قولتلك تعليم ايه وبتاع ايه للبنات ورجعت قولتلك عادي تكمل في بيت جوزها ولا انت مالكش غرض لولدي مش قد المقام ولا ايه

    عاصم : متقولش كدا يا خوي انت قد المقام ونص 

    بسمه : عمي انا مش هتجوز دلوقتي خالص فمتزعلش

    صلاح بغيظ : بس البت بتدخل في كلام الرجاله ازاي 

    بسمه : عن اذنكم انا طالعه اذاكر

    (((عند معاذ مسك هاتفه ورن علي بسمه ))

    بسمه بغضب رديت بعد ما طلعة غرفتها : الو عايز ايه انت كمان

    معاذ : عايزك تسمعيني وتحسي بيا بصي انا عايز اخطبك عشان تصدقي اني صادق معاكي وبحبك 

    بسمه اتنهدت : انا مش عايزة اتجوز ارتحت سلام ( قفلت بسمه معا و بدأ قلبها يدق وبداءت تفكر في كلامه من جديد: وبعدين في البني ادم دا معقول فعلا بيحبني اديله فرصة لا طبعا بلا قله ادب

    عند معاذ كان يجلس بجانبه احمد : ايه يا شبح مالك كنت بتكلم مين و اضيقت كدا

    معاذ بخنقة : والله قرفت 

    احمد بضحك : شكلها موزة قرفاك

    معاذ : فعلا بحب بنت قرفة امي مش مديالي ريق ولا كلمه حلوة هتجنن منها

    احمد : يعني انت بتحبها ولا بتلعب بيها

    معاذ : لا بحبها بجد حبيتها مش عارف ازاي بس هيا مش معبراني 

    احمد : اتقل عليها البنات مش عايز غير اللي يديها علي وشها

    معاذ : انا اول مرة اكون كدا مع بنت عرفت كتير وقليل بس دي عششت في دماغي 

    احمد : احنا كدا تعشش في دماغنا البت التقيلة

    معاذ : عندك حق

    عند هنا خبطت عليها فيروز : مسعد بيه عايزك دلوقتي حالا

    هنا : حاضر نازله ليه اهو

    بالفعل نزلت هنا ودخلت : نعم حضرتك بعتلي 

    مسعد : اقعدي يا هنا ( قاعدت هنا عالكرسي ) مردتيش عليا ليه

    هنا : علي ايه

    مسعد : علي موضوع الجواز

    هنا : الجواز مش حضرتك قولت لما نخلص من موضوع امجد دا

    مسعد : موضوع امجد دا شكله مطول عادي أنا موافق نتجوز وتكملي عادي

    هنا : تمام بس بس اديني فرصة شوية ارتاح نفسيا

    مسعد : صح اخدي علاج

    هنا باستغراب : علاج ليه 

    مسعد : عشان كنتي تعبانه والبنات هنا قاله شكلك يعني حامل

    هنا بغل : لا مش حامل قولهم يبطلوا قرف

    مسعد مسرعا : ايه عرفك انتي كشفتي 

    هنا : لا مكشفتش بس في ظروف بتعرفنا واكيد حضرتك عارف

    مسعد اخد نفسه بارتياح  : فكرتك روحتي للدكتور اوكي روحي وفكري في اللي قولتلك عليه ياريت بسرعه

    هنا : أن شاء الله

    ((( بعد كذا ساعة كان يجلس امجد وحسام )))

    حسام عايز يقول حاجة لامجد بس متردد 

    امجد : مالك يا حسام مش علي بعضك من الصبح ليه 

    حسام بتوتر : الصراحة في حاجة شغله دماغي من ساعة ماكنا في الملهي

    امجد : ايه هيا

    حسام : البت اللي جت لينا قبل ما انت تمشي حاسس اني شوفتها في المستشفي لما قبلت البت بتاعت الحادثة اللي انت بتحبها دلوقتي 

    امجد برق : نفس احساسي لما شوفت البنت دي 

    حسام : يعني ايه معقول تبقي هيا صحبتها و شغاله كدا 

    امجد سرح وقال

    عند معاذ يرن هاتفه : الو ايه يا بابا الواد اخو الظابط معايا هنا 

    مسعد : بيعمل ايه 

    معاذ : مش لاقي مكان يقعد في جي يقعد معايا

    مسعد :حاسب ليكون كمين اعمل احطياتك 

    معاذ : اكيد طبعا بابا انا عايز أخطب

    مسعد بفرحة : يا ريت منا عمال اتحايل عليك مين المحظوظه دي

    معاذ : معاذ معرفش حاجة عنها غير اسمها وأنها من بلد اللي فيها الزفت امجد دا

    مسعد بضحك : ملاقيتش غير من بلدهم ربنا يسهل شوف الدنيا فيها ايه واللي انت عايزه انا معاك في تمام

    معاذ : تمام ( مسك الفون ورن علي بسمه )

    بسمه أول ما رديت : يووووه انت مبتزهقش 

    معاذ : والله العظيم اخر مرة هرخم عليكي انا متصل بيكي بس عشان اعرف اسمك بالكامل عشان هاجي اخطبك وعايز عنوانك بظبط 

    بسمه : اسمي وعنواني 


                  الفصل الثالث عشر من هنا 

    مهرجان الرويات
    @مرسلة بواسطة
    كاتب ومحرر اخبار اعمل في موقع مهرجان الروايات .

    إرسال تعليق