-->

قصة عشق لا يرى النور الفصل التاسع بقلم ميمو مصطفي

قصة عشق لا يرى النور الفصل التاسع بقلم ميمو مصطفي




     قصة عشق لا يرى النور 

    الفصل التاسع 

    بقلم ميمو مصطفي



    بعد شوية وصلت هنا وعندنا دخلت الشركة تفاجات بشخص يقرب منها : ايه دا انتي ايه جابك هنا ازيك يا هنا عاش من شافك 

    هنا بصدمه نظرت لامجد اللي سابقها بخطوتين : لو سمحت مينفعش كدا 

    الشخص : اسف شكلي ضيقتك بس كان بقالي كتير مجتش المحل فحبيت اسلم مش اكتر ( ثم غمز لها ) سلام يا قمر

    امجد وهو بيلتفت وراء لاحظ أن الشخص دا كان واقف مع هنا قرب منها بتساءل : مين اللي كان واقف معاكي دا

    هنا بتوتر ملحوظ : ها معرفش دا بيسالني علي مكان في الشركة وانا قولتلو معرفش انا لسه جديده هنا

    امجد بعدم تصديق : تمام طيب يالا عشان هندخل للمدير


    في الصعيد في غرفة جهاد بتحدث في الهاتف وتضحك : ايه بتقول ايه لا مقدرش اسيب البيت هنا عشان ابني ولو اتجوزت هياخدو مني لاني ماليش حد يا بني اهدا وبطل قلة ادب هيثم والله هزعل منك فاهم 

    ثم يدخل عليها احمد بدون استئذان لتنظر له جهاد بغيظ : طيب يا ليلي اقفلي دلوقتي هرجع اكلمك بعدين ( ثم تقفل وتزعق لاحمد ) انت ازاي تدخل عليا بطريقة دي 

    احمد ببرود : خدهم بصوت ليغلبوكم كنتي بتكلمي مين

    جهاد : وانت مالك انت مالكش حكم عليا روح روح احكم بس علي اختك بدل ما جاي تحاسبني انا

    احمدبغضب : جهاد بلاش استفزاز عشان انتي حرة انا مستفز خالص تمام خلاصي كنتي بتتكلمي مع مين 

    جهاد بسخرية : كنت بكلم واحدة صحبتي ارتاح

    احمد رفع أحد حاجبيها : وصاحبتك دي اسمها هيثم

    جهاد بخنقة: انت بتتصنط عليا ولا ايه

    احمد : علي فكرة مش لازم اتصنط لاني عارف كل خطوة في البيت


    في القاهرة علي باب الشركة : بس كنت هايلة وانتي بتردي علي المدير بثقة بحب جدا الإنسان الواثق من نفسه

    هنا فرحت من كلامه وسرحت بداءت تتحدث من نفسها : الموضوع دا هيطول كتير عايزة اخلص منه بقا طيب ادخله ازاي بطريقة الحب والنيلة دي منك لله يا مسعد 

    امجد : الجميل صرح فين

    هنا نظرت لعنيه ومش بنتكلم امجد ابتسم : عيني حلوة اوي كدا تصدقي حبيتها

    هنا بداءت تستوعب : هيا ايه

    امجد بضحكة تسحر : عيوني اللي سرحتي فيها ( ثم بجراءه ) او يمكن دوبتي فيها 

    هنا استغلت كلامه دا وحبت تمثل عليه نفس الدور ثم قالت بحنان : انا فعلا دوبت بس فيك كلك علي بعضك مش بس في عيونك اللي سحرتني دي

    امجد ابتسامته زادت : هنا بتتكلمي جد

    هنا بابتسامه هزت راسها : مش مصدق ولا مش موافق

    امجد: حد يلاقي القمر بيقوله الكلام دا ويصدق برضو المهم انا قلبي طاير

    هنا : طاير فين

    امجد : من الفرحة ومصدق وطار ليكي هنا انا من اول يوم شوفتك في حسيت بشي مختلف ناحيتك وحسيتك ان انتي اللي بحلم بيها طول العمر انتي بطلة احلامي بجد

    هنا بابتسامه : ايه دا كل دا حصل في الكام مرة اللي اتقبلنا فيهم

    امجد : انا مش هكدب عليكي لاني بحب اكون صريح ومبحبش الكذب نهائى يمكن لسه موصلتش معاكي لمرحلة الحب بس ابتداء قلبي يدق شوية بشوية عايز اعرف ايه شعورك من ناحيتي

    هنا اتنهدت بسيط : منا قولتلك انا دوبت

    امجد ابتسم : بما انك دوبتي ودوبتيني ينفع تقبلي نفطر مع بعض ونشرب حاجة

    هنا : بس انا 

    امجد: عشان خاطري علي فكرة انا مش فاضي بس حابب بجد افطر معاكي وخلاص يا ستي كلها بكرة وانتي كمان مش هتبقي فاضية لانك هتبقي مشغولة في شغلك يالا ربنا يوفقك وتحققي كل احلامك

    هنا : يارب ،(  وفعلا دخله مكان فطرة في و شربه قهوة ) دخلت بنت قربت من امجد : ايه دا امجد الشيخ اللي مش بيسال خالص ( ثم نظرت لهنا وضحكت : بس انت لسه سعلوك زي مانت عمرك ما هتتغير

    امجد عمال يبص لهنا اللي بتبص الناحية التانية وبيتابع ملامح وشها ثم قال للبنت : هبقي اكلمك يا انجي ( ماشي يا ميجو

    تجاهل امجد البنت تماما ورفع وش هنا بايده وبص لعيونها : اسف على اللي حصل

    هنا بدون اهتمام : ايه اللي حصل عادي المهم يالا نمشي

    امجد : خلينا شوية

    هنا : اسفة تعبانه شوية ولازم امشي 

    امجد بيحسبها أنها زعلت أو غارت من البنت : طيب علي راحتك يالا بينا ( حاسب و مشيو)

    هنا : وقفلي تاكسي

    امجد : ليه موصلكيش انا 

    هنا : معلش مش هينفع عشان أنا لوحدي والناس مش بتسيب حد في حاله 

    امجد في باله : معقول دا السبب دا انا حتي معرفش هيا ساكنه فين ( المهم لاقي تاكسي قرب منهم وقفه وركب هنا : خلي بالك من نفسك ولما توصلي طمنيني عليكي ( بعد ما التاكسي مشي امجد بيفكر يروح وراءها لكن بص في هاتفه علي الساعه لاقي نفسه متأخر علي شغله ركب مسرعا سيارتة وعندما دخل مكتبه لاقي حسام قاعد في صمت تام وأمامه أحد اللواءت يجلس بغضب: ايه يا حضرت الظابط مهملين ليه في شغلنا يعني داخلين علي شهر ومفيش اي خطوة وهما بره بيعمله شغلهم وانتو مش عارفين تعمله معاهم حاجة هتفضل كدا كتير

    امجد لسه هيتكلم اسكته كلام اللواء : بس يا امجد انت وحسام لو المأمورية دي انتو مش قاعدها عارفوني وانا اغير الطقم كله واجيب حد يتولي المأمورية دي بكل حزافيرها كله مستني يمسكها

    امجد : انا اسف يا سيادة اللواء بس أن شاء الله الفترة الجاية هنكون عند حسن ظن الجميع

    اللواء : اتمني دا 

    عند هنأ قرب منها مسعد : ايه عملتي ايه

    هنا : هستلم الشغل من بكرة

    مسعد : طيب تمام مفيش اي جديد

    هنا : ابتدأ يعترف لي بأنه معجب بيه 

    ابتسم مسعد وحط أيده علي خدود هنا : طبعا لازم يقع في حب الجميلة هنا ظني كان في محله

    هنا مدايقة من لمسه أيده ليها بس مش قادرة تتكلم : طيب عن اذنك 

    مسعد بحذر : اوعي تحاولي تخبئ اي حاجة وحاولي تكسبي ثقته عشان نقدر ناخد اي معلومة تخصنا المهم روحي شوفي الزبون اللي هناك دا شكله مهم

    هنا : حاضر ( مسعد مشي وشافت هنا فيروز من بعيد نادهت عليها قربت منها فيروز وعنيها في الأرض ) ايه يا فيروز مالك بقالك فترة بعده عني ليه

    فيروز : مفيش حاجة عادي 

    هنا : لا في انا مش عبيطة من اسلوبك انتي زعلانه مني في حاجة 

    فيروز تجمعت بعض الدموع في عينيها: لا مش زعلانه منك انا زعلانه عليكي هنا انا عايزة اقولك علي حاجة 

    هنا مسرعا : قولي يا حبيبتي

    فيروز بتوتر : انا اا انا انتي 

    هنا : اتكلمي يا فيزو مالك انا ايه 

    فيروز : لا لا مفيش حاجة عن اذنك عشان اشوف الزبائن

    هنا استغربت : هيا مالها دي ( وفضلت تنظرلها باستعجاب ثم مطط شفايفها وراحت للزبون : هاي

    الزبون بابتسامه : ازيك يا قمر اسم الجميل ايه 

    هنا : اسمي هنا

    الشخص : اسمي صالح ممكن نفرفش مع بعض شوية 

    هنا بابتسامه مغصوبه : اكيد


    (((في الصعيد )))

    فريال : عاصم شوفلك حل

    عاصم : في ايه

    فريال : مرات ابنك شكلها هتتجوز

    عاصم : اشمعنا

    فريال : سمعتها بتكلم واحد 

    عاصم : سمعتيها فين وازاي خلاص قولي

    فريال : في اوضتها وهيا بتتكلم وبسمه كمان سمعتها وقالت لي

    عاصم : اكيد كيد بنات زي ما هيا قالت علي بسمه بسمه بتقول عليها

    فريال : لا لا وأحمد سمعها وقالي والله مش بسمه بس

    عاصم  : طيب المطلوب مني ايه تتجوز تتجوز انا هحرمها وهحرم اللي حلله ربنا مش احسن ما تمشي في الحرام خليها تتجوز يا ستي

    فريال : استغفر الله العظيم انا قولت كدا اكيد مش هنحرم اللي حلله ربنا بس انا برضو مش عايزة ابني ولدي ينحرم مننا وانا متأكدة لو اتجوزت بره البيت والله مهنشوف خياله حتي

    عاصم اتنهد : طيب وايه الحل انا في أيدي ايه

    فريال : امجد يتجوزها حاول تكلمه شد عليه

    عاصم : ولو شديت عليه وهيا موافقتش وعايزة اللي بتكلمه ايه الحل 

    فريال : لا هتوافق تحب تشوف جهاد جهاد

    عاصم : هتعملي ايه يا مجنونة

    فريال : استنا بس

    عاصم هيتجنن منها نزلت جهاد علي صوت فريال : نعم يا طنط خير في حاجة

    فريال : امجد عايز يتجوزك ايه رايك

    جهاد بابتسامه : يتجوزني

    ((في القاهرة في المكتب عند امجد ))

    حسام : مالك يا امجد انت بقيت تخبى عليا كل حاجة ليه

    امجد : ابدا والله انت عارف انت اكتر من اخويا في موضوع كدا بس كنت مستني اقولك عليه بس لما اتاكد

    حسام بابتسامة : ايه الوحش حب

    امجد بابتسامة : تقريبا 

    حسام بفرحة : ايوا بقا يا عم فرحني كدا برضو تخبئ عليا حاجة زيي دي ولله انت رخم مين بقا سعيدة الحظ دي 

    هنا فاكرها 

    حسام بصدمه: البت بتاعت الحادثه يخربيتك لا بقا دانت تحكيلي بتفاصيل الممله

    امجد ابتسم هحكيلك طبعا : بص يا عم اللي حصل ( ولسه هيكمل لاقي الباب بيخبط ليتفاجاة امجد بشخص غالي عليه جداا ليقوم من كرسيه يقرب منه ويحضنه بشدة : عاش من شافك يا صالح ايه كل الغيبه دي يا جدع

    صالح : قولت اسال عليكم طلامه انتو مش بتساله

    امجد : جيت امتي 

    صالح : امبارح بليل

    امجد : ومتجيش برضو عليا

    حسام بضحك : اكيد كان سهران سهرة من اللي بالك منها 

    امجد : اكيد طبعا

    صالح ضحك : قافشني دايما انت فعلا سهرة ولا في الاحلام تعالو اعزمك انهاردة هناك 

    امجد : للاسف مش فاضي والله الفترة دي

    صالح : يا عم دا يوم فكوا عن نفسكم 

    حسام نظر لامجد كالطفل الذي ينتظر موافقه والديه

    صالح : يا عم وافق بقا عشان اللي هيموت دا 

    ضحك الجميع وقال امجد : ماشي يا عم عشان خاطر عيونك بس امتي طيب

    صالح : بكرة بأمر الله وهخليكم تقعدو مع بت ولا في الاحلام 

    حسام : ايوا بقا


                  الفصل العاشر من هنا 

    مهرجان الرويات
    @مرسلة بواسطة
    كاتب ومحرر اخبار اعمل في موقع مهرجان الروايات .

    إرسال تعليق