-->

قصة عشق لا يرى النور الفصل الرابع عشر بقلم ميمو مصطفي

قصة عشق لا يرى النور الفصل الرابع عشر بقلم ميمو مصطفي



    قصة عشق لا يرى النور 

    الفصل الرابع عشر 

    بقلم ميمو مصطفي 

    مسعد بصوت جهوري : اتصلي بيه وقوليلو اللي هقولك عليه دا خلاص

    بعد دقائق اتصلت هنا بامجد : ازيك يا حبيبي وحشتني

    امجد بابتسامه : وانتي اكتر كنت لسه هكلمك 

    هنا بتكتم دموعها : حبيبي بقولك

    امجد بابتسامه : قولي يا قلب حبيبك وعمره و نن عيني يا كل حياتي اؤمريني

    هنا بدموع بتزيد :: امجد بحبك اوي يا كل عمري امجد سامحني علي اي حاجه عشان خاطري ( مسعد جنبها نظر لها بغضب ومسك ايديها بشده ثم أكملت هنا مع امجد : انا عايزه اعرفك بيتي زي ما انت كنت عايز 

    امجد : مالك بتعيطي ليه واسمحك علي ايه 

    هنا : علي اي حاجة غصب عني حصلت او هتحصل 

    امجد :  بجد طيب حد.هيبقي معاكي 

    هنا بتوتر : ها ايوا عمتي هتيجي عشان تتعرف عليك لو مش هيديقك

    امجد : بالعكس دا ي يسعدني

    هنا : تمام يا عمري هحدد الميعاد واكلمك 

    امجد : في انتظارك علي احر من الجمر

    هنا بدموع : ماشي هسيبك دلوقتي عشان رايحة اكلم عمتي اشوفها هتوصل امتي 

    امجد : هتوحشيني 

    هنا : وانت هتوحشني اوي ( اول ما قفلت مع امجد قرب منها مسعد بكل غل مسكها من شعرها ) ايه يا روح امك في ايه هنبتدي اللوع ولا الواد عجبك 

    هنا بتتالم : اوعي كدا غور بكرهك بكرهك مش بكرهه حد في الدنيا قدك انت وابنك ومحبتش حد بعد بابا غير امجد منك لله 

    مسعد بيزيد في ضربه ليه : ايه يا روح امك بتحبي مين دا انا ادفنك ولا تكوني لغيري يا بنت سامي 

    هنا بزعيق : والله ما هطول شعره مني طول منا عايشه

    مسعد بتريقة : منا طولت كل حاجة ههههه

    هنا ببكاء شديد: غصب طولت غضب بس عمرك ما هطولني بمزاجي لو انطبقت السماء علي الارض

    مسعد ضربها بالقلم : ماشي يا حلوة شوفي مين اللي هيضحك في الاخر

    (((تاني يوم في الصعيد )))

    بسمه قبلت معاذ واقف امام بوابه الجامعة : نعم عايز ايه مني 

    معاذ : عايزك تحسي بيا بسمه اديني فرصة ابوس ايدك انا عمري ما حبيت بشكل دا ابدا انا بتغير عشانك

    بسمه : اعملك ايه طيب

    معاذ : افتحيلي قلبك 

    بسمه : وبعدين

    معاذ : هيبقي كل خير انا قولتلك اتقدملك انتي اللي رافضة

    بسمه مسرعا : لا لا خطوبة دلوقتي لا لان ابن عمي متقدملي وانا قولت هكمل تعليمي ولو انت اتقدمت ووفقت هيبقي مشكله كبيرة مع بابا وعمي

    معاذ. :طيب انت تحت امرك في اي حاجه. تحبيها وتعوزيها بصب اقولك علي حاجة الإجازة فاضل ليها حوالي شهر ونص ممكن تديني فرصة اثبتلك حسن نيتي

    بسمه سرحت : بس يعني

    معاذ : من غير بس جربي مش هتخسري حاجة

    بسمه  : اخاف

    معاذ : صدقيني مش هجبلك اي مشاكل

    بسمه متردده : طيب افكر 

    معاذ بابتسامه : خدي وقتك المهم انك ترضي عني في الاخر متعرفيش بحبك قد ايه

    بسمه ابتسمت غصب عنها : اوكي همشي عشان المحاضرات

    معاذ بابتسامه: تمام ربنا معاكي ( فضل ينظر إلي بسمه بحب ثم رن هاتفه المتصل احمد : نعم يا سي احمد ها عايز ايه متوجعش دماغي بقا وخلص لم حاجتك وشوفلك مكان تاني انا مش فاتحها سبيل 

    احمد بوجع : معاذ انا دماغي هتنفجر

    معاذ : وانا مالي كنت خلفتك ونسيبتك انا في الصعيد اجي مالكش في البيت لما هطلب ليك الحكومة فاهم

    احمد علي وشك البكاء : طيب اديني المرة دي بس

    معاذ : معاك فلوس تحت امرك غير كدا انسي

    احمد : والله ما معايا 

    معاذ : واللي معهوش ميلزموش يا روح امك ومش هعيد كلامي تاني اجي ملاقش عشان ههينك لو لاقيتك غور عالم شمامه 

    (( في مكتب امجد يجلس بجانبه حسام : مالك يا صاحبي 

    امجد : الواد احمد اخويا دا معرفش فين اتصلت علي كل أصحابه محدش عارف ليه مكان .

    حسام : احمد دا سبحان الله مش طالع شبهكم خالص دماغه في حته تانيه 

    امجد بتنهيدة : تعبت منه بجد 

    حسام : ربنا يهدي 

    امجد : يارب المهم في جديد

    حسام : مسعد قوم اكبر محامين في البلد لحمدي 

    امجد : اكيد طبعا بس ينسو أنه ممكن يطلع منها علي جثتي 

    حسام: أن شاء الله هنقضي عليهم

    عند هنا قاعده علي السرير هتتجنن : اعمل ايه منا استحاله أخليهم يضيعوا استحاله لازم هما اللي يضيعوا

    طيب اعمل ايه ( ثم سرحت قليلا ) هينفع اعمل كدا وايه يعني هو انا بكية عالدنيا ليه فيها ايه يتبكي عليه ( ثم اتنهدت ) فيها امجد مانتي لو معملتيش دا امجد مش هيبقي موجود ( ثم اتصلت علي امجد ) الو 

    تاني يوم في غرفة بسمه بتتحدث في الهاتف : ايه هتفضل كل شوية تتصل بيه 

    معاذ : بصراحة برتاح لما بسمع صوتك

    بسمه بابتسامه : شكرا 

    معاذ : ممكن تقوليلي اي كلمه تريحي بيها قلبي الحيران دا

    بسمه : كلمه زي ايه 

    معاذ : انك ارتاختي ليا اعجبتي بيه مش هقولك حبتيني لاني عارفة الكلمه دي لسه بدري عليها

    بسمه : بس كدا بصراحة أنا فعلا ابتديت احس انك صادق وارتاح في الكلام معاك

    معاذ بفرحة : يااااه اخيرا قولتيها

    بسمه : هو ايه اللي خيرا هو انا قولتلك بحبك 

    معاذ : الله حلوة اوي منك امتي تقوليها بقا

    بسمه : ها احترم نفسك هقفل والله

    معاذ مسرعا : لا لا اسف قوليلي بقا أي حاجة عنك

    بسمه : لا كفاية كدا انهاردة وهروح عشان اذاكر

    معاذ : اوكي هتوحشيني

    بسمه : وأنت كمان

    معاذ بفرحة : بجد قولي والله العظيم

    بسمه بضحك: في ايه مالك 

    معاذ : مش مصدق نفسي 

    بسمه : شكلك مجنون يا حج

    معاذ : مجنون بيكي فعلا ومش عارف حصل ازاي دا 

    بسمه بسعادة : تصبح على خير

    معاذ : وانتي من اهلي يا حته من قلبي 

    بسمه قفلت معاه وهيا في منتهي السعادة وابتديت ترسم حياتها كلها معاه واتنهدت وكملت مذاكرتها

    تاني يوم هنا اتصلت بي امجد وجنبها مسعد : الو ايوا يا نور عيني وحشتني معادنا بكرة عشان عمتي جاية بكرة

    امجد : بس يا روحي انا عندي شغل 

    ((مسعد بينظر بغيظ وبيشاور ليها أنها تتحايل عليه 

    )).

    هنا بتتحايل : عشان خاطري يا عمري دي عمتي جاية مخصوص. عشان اشوفك هتزعل

    امجد : وانا مقدرش علي زعل عمته هاجي يا قلبي عشان انتي وحشتيني اصلا

    هنا : وانت وقسما بالله وحشتيني اووي امجد بعشقك يا دنيتي

    امجد : بعشقك يا كل ماليا

    هنا قفلت وهيا متوترة و نظرت لمسعد : ها كدا تمام

    عند امجد سرحان قرب منه حسام : مالك يا بني بقالك كام يوم مش عجبني فيك ايه

    امجد بسرحان : عايز اجتماع دلوقتي حالا

    حسام : دلوقتي ليه في ايه

    امجد : هتفهم كل حاجة بس اعمل اللي بقولك عليه 

    حسام : تمام نص ساعة ويكون جاهز 

    امجد : تمام لحد ما اوصل انا لسيادة اللواء 

    حسام : تمام

    عند بسمه رن هاتفها برقم مجهول : الوو ايه يا بسمه عاملة ايه

    بسمه : مين

    الشخص : انا الاء صحبتك اللي مش عايزة تردي عليا انا متصله بيكي من رقم غريب عشان ترضي تردي وانقذك من المصيبه اللي هتقعي فيها 

    بسمه : مصيبه ايه

    الاء : معاذ دا ولا أهله ناس كويسة ابعدي عنه 

    بسمه : يا سلام انتي اللي بتنصحيني مانتي كنتي بتحبي

    الاء : مكنتش اعرف حقيقته غير دلوقتي ولما عرفت حبيت انصحك 

    بسمه : خلي نصحتك لنفسك يا حلوة

    الاء : متعندش علي حساب نفسك وأهلك

    بسمه : يا ستي انتي مالك ( ثم قفلت الهاتف) قال هتنصحني دي الغيرة وكلاها ام صورم.


    تاني يوم في الشقة اللي هيقابل امجد فيها هنا يجلس مسعد : ها كله تمام

    هنا : تمام وهيجي عالميعاد 

    مسعد لرجالته : ها يا رجاله عملته اللي قولتلكم عليه

    الرجاله : في كل شبر في الشقة يا باشا 

    مسعد اتنهد بابتسامه : عاش يا رجاله فاضل علي اخرتك تكه يا ابن الشيخ

    هنا بتذكر : صح نسيت اجيب حاجة من تحت 

    مسعد : حاجة ايه 

    هنا بغمزة بدلع : دا لسه فاضل ساعتين علي معاد الضحية مش نروش مع بعض قبل ما يجي وندلع والدلع عايز اكل وشرب من اللي يظبط الدماغ

    مسعد بابتسامه : ايه التغير المفاجأة دا

    هنا : لاقيتها ممنهاش فايدة وفي النهاية احنا لبعض وشبه بعض

    مسعد : عين العقل انا هبعت حد من رجاله يجيب

    هنا بتوتر : ها لالا انا لازم أوثق اللحظة دي وكل خطوطها بنفسي وغير كدا هيا الرجالة فاضيه ما هما مسحولين من صباحية ربنا اهو انا هنزل انا ومش هتاخر يالا بقا الوقت بيعدي

    وبالفعل نزلت هنا مسرعا وهيا تنظر وراءها بخوف خبطت في حد ( فشهقت ) ايه دا انت جيت


                  الفصل الخامس عشر من هنا 

    مهرجان الرويات
    @مرسلة بواسطة
    كاتب ومحرر اخبار اعمل في موقع مهرجان الروايات .

    إرسال تعليق