الفصل الرابع
بقلم ميمو مصطفي
الشاب بإعجاب : مش تعرفينا بجميل
بسمه بتنفخ وتنظر الناحية التانية
الاء بقلق : دي بسمه صحبتي واكتر من اختي
الشاب يمد أيده لبسمه : انا معاذ مسعد الانصاري ( لتنظر بسمه الي ايديه يقرف ثم تقول :مبسلمش علي رجاله انا ماشيه يا الاء( منتظرتش رد الاء ثم مشيت مسرعا )
الاء بسرعه وخضه : بسمه بسمه استني بس ( ثم نظرت لمعاذ بخوف ) ايه اللي جابك بس انا خايفة
معاذ بعدم فهم : خايفة من ايه يعني هيا مش دي صحبتك هيا ممكن تقول لحد حاجة
الاء : مش مسألة تقول لحد هيا هتزعل مني جامد لأنها مش بتحب العلاقات والارتباط من النوع دا
معاذ : متزعل انتي خايفة من زعلها اوي كدا ليه مازفي داهية
الاء : لا متقولش كدا الا بسمه دي احسن واجدع صحبه في الكون بجد مفيش زيها
معاذ بسرحان : تمام انا ماشي عشان اتاخرت
الاء : طيب خدني في سكتك
معاذ بتوهان : ها لا مش هينفع انتي شايفة القلق اللي حصل مش وقته
الاء : عندك حق خلاص هشوف حد اروح معا ما بسمه خلاص مشيت
(((في القاهرة ))
هنا مقدرتش تبص قفلت الهاتف مسرعا وهيا في حاله زهول من المنظر : ايه دا ازاي حصل حد يفهمني
حمدي بتريقة : هو ايه اللي مش فاهمه انتي هتستعبطي هيا دي حاجة عايزه فهم
هنا بزعيق : اخرس انت خالص متتكلمش
حمدي بعصبية : انتي هتزعقيلي يا بنت ال ( ليقاطعه صوت مسعد الغليظ : ايه يا حمدي متضربها احسن قدامي مينفعش كدا قوم اضربها
حمدي يتراجع بصوت منخفض : مش قصدي يا باشا بس انت شايف أسلوبها
مسعد بنظره لبسمه : ست الكل تقول اللي هيا عايزه عايزة ايه يا قمر
هنا : عايزه اروح لدكتور اتاكد من اللي حصل دا
مسعد بضحكه : بس كدا يا ستي يعني اللي شوفتي دا ومش مصدقة وهتصدقي الدكتور حاضر عشر دكاترة مش واحد بس ولا تزعلي
هنا بغضب : اه يا عالم يا ولاد (( ثم تمسك نفسها وتجري وهيا تبكي بحرقة علي اللي هيا في ))
((بعد عددت ساعات في القاهرة عند حسام في المنزل ))
حسام : يا اخي اخيرا رضيت تيجي عندي دا انت بارد
امجد : معلش انت عارف احنا مش فاضيين للعزومات والكلام الفاضي دا وغير كمان أني عارف ان المدام علي و ولادة حرام نتعبها معانا
حسام بهزار : يعني فاضي تجري علي البلد ملكش دعوة بلمدام ( ثم يغمز له ) ايه الحاجة كانت جيبالك عروسة ولا ايه
امجد : يا شيخ اتنيل عروسة ايه وبتاع مين دا احمد كان عامل حادثة امي كلمتني وروحت جري والله في نفس يوم الحادثة بتاعت البت اللي سيادتك خبطها
زوجة حسام من داخل المطبخ : ايه حادثة ايه و بنت مين انطق
حسام بيزعت امجد : الله يخربيتك
امجد بيضحك : وانا مالي يا عم ايه اللي عرفني أن ودن مراتك معانا في الصالون
حسام بيكتم ضحكه وبيرد علي زوجته : بنت مين يا حبيبتي دي واحدة كانت عاملة حادثة يا عيني علي الطريق وتقريبا ماتت منعرفش
امجد في سره : الله يخربيتك موت البت
حسام : كملي يا حبيبتي الاكل الرجل هيموت من الجوع احنا عزمينه عشان نجوعه
زوجته : دقايق ياروحي والأكل يكون جاهز
حسام بيوشوش امجد : شايف يا عم السيطرة صح عملت ايه مع البت دي
امجد اتنهد : مش عارف البت دي وراءها حكايه مش عارف ايه هيا
حسام : حكاية ايه بقا لاحقت عرفت أن وراها حكاية.وروايه شغل المباحث هيشتغل ولا ايه
امجد : لا دا احساس ملوش علاقة بشغل والله
حسام : خلاص اكتم الحكومه اللي بجد جاية و جايبة الاكل اهي
في الصعيد في غرفة بسمه كانت تنظر إلي كتاب امامها يرن هاتفها برقم مجهول عددت مرات :: الو مين
صوت شاب : الو ازيك ياقمر
بسمه باستغراب : مين معايا
شاب : انا واحد معجب وهتجنن عليكي من ساعة ما شوفتك
بسمه : طيب احترام نفسك وحسك عينك ترن تاني علي الرقم دا ناس معندناش حياه صح ( ثم أغلقت الهاتف ونفخت ) ايه البلاوي اللي بتتحدف علي واحد دي بلا قرف هو الواحد فاضي ( ثم نظرت مرة ثانيه الي كتابها )
(((عند هنا في غرفتها عماله تعيط وتتذكر اللي حصل زمان )))
(((فلاش باك قبل عشر سنين)))
كانت رجعه هنا من المدرسة الثانوي علي صويت امها جريت هنا علي السلالم بخضة : ماما في ايه
والدتها ببكاء : ابوكي مات يا هنا ابوكي سابك
هنا : ازاي مات بابا كان كويس الصبح حصل ايه ( ثم نظرت ببكاء شديد لمسعد اللي كان جالس علي أحد الكراسي : ايه اللي حصل لبابا يا اونكل مسعد
مسعد ببرود : زي ماما قالتلك بابا مات معلش يا حبيبتي
هنا بدموع : طيب مات ازاي
والدتها ببكاء : عمره يا بنتي عمره أجله ونصيبه الله يرحمك يا سامي
(باك ))
يخبط باب غرفة هنا : مين
سلوي : انا يا حلوة
هنا بقرف : عايزة ايه
سلوي : مسعد بيه بيقولك هتروحي امتي عند الدكتور
هنا : في أي وقت بس هو مش هيجي معايا انا هخد فيروز
سلوي : فيروز فيروز مانتو شبه بعض طيب حضري نفسك بكرة
هنا : جتك القرف
((عند امجد في اجتماع وقف أحد اللواءت يشرح لهم كيفيه خطوات تجار المخدرات)))
امجد : انا سمعت يا سيادة اللواء أنهم ليهم رجاله بره وجوه البلد بيساعدهم بدخول و خروج القرف دا واحنا لازم عنينا تبقا في كل مكان
حسام : احنا تحت امرك يا باشا في كل وقت وحضرتك عارف احنا روحنا لبلدنا وشغلنا وحابين أنه يبقي علي اكمل وجه
اللواء : انا عارف دا كويس يا حسام وثقتي فيك انت وأمجد وباقي للرجال وان شاء الله قدها و قدود يا رجاله ربنا معاك وعايز في اقرب وقت اسمع اخبار تسعدنا كلنا
امجد : باذن الله يا باشا هنبقي عند حسن حظ سيادتك
اللواء : متاكد من كدا ربنا معاك
((في يوم جديد في الصعيد ))
يدق باب جهاد : مين
احمد يرد من الخارج : انا احمد يا جهاد
جهاد باستغراب : احمد اتفضل
احمد : ازيك يا جهاد
جهاد باستعجاب : خير يا احمد
احمد : جايلك في موضوع
جهاد : ايه هو
احمد : بصراحة كدا عايزك تسيبك من امجد وتركزي مع احمد اللي شريكي وبيحبك
جهاد بصدمه : ايه بتحبني
في القاهرة يرن امجد : ايه يا حسام
حسام بتوتر :انت فين يا امجد
امجد بخضة : في الشارع مروح في ايه يا ابني انطق
حسام : نهي بتولد و عربيتي التوكيل ينفع تجيلي
امجد : انت بتقول ايه ينفع طبعا مسافة الطريق انا قريب منك اصلا
حسام : بسرعة يا امجد ارجوك
(((عند هنا )))
مسعد : هتروحي انتي ومين
هنا : انا وفيروز
مسعد : طيب تمام خلي بالكم من نفسكم
هنا : أن شاء الله يا ويلك من اللي هيحصل بعد ماجي بعد لي نتيجه هسمعها من الدكتور
مسعد : اتكلي علي الله وابعتيلي فيروز ( مشيت فيروز وأشار مسعد لأحد رجالته) ميغبوش عن عينك
الرجل : حاضر يا باشا
في المستشفى دخلت نهي غرفة العمليات للولادة
كان واقف قلقان حسام جدا وكان بجانبه امجد يطمنه : متقلقش هتقوم بسلامه ( ثم بهزار : يعني هيا دي اول مرة ربنا يبارك في زياد اهو
حسام بقلق : لا فعلا قلقان عليها المرة دي جدا
في الشارع
فيروز بتقنع هنا أنهم يدخله مركز طبي للنساء وتوليد ثم دخلت هنا بالفعل : ماشي بس مش هقتنع بكلام حد واحد تمام
فيروز : تمام
((دخلت فيروز وهنا المركز )))
دخلت تنظر حولها بعدم فهم اي شي : انا مش عارفة اروح فين ولا اجي منين
فيروز : تعالي بس هنسال الناس اللي وقفه هنا علي دكتورة بيقوله عليها شاطرة جدا
هنا : دي رجاله هتعرف حاجة
فيروز بتشد هنا من ايديها : لو سمحت
لينظر لها شاب : افندم ( ليتفاجاه و يتصدم : ايه دا انتي
فيروز باستغراب : انتو تعرفوا بعض
هنا : اهلا وسهلا حضرتك
امجد : رجلك عاملة ايه دلوقتي
هنا : الحمد لله بخير عن اذنك ( ثم شديت ايد فيروز)
فيروز : مين المز دا يا بت وتعرفي منين
هنا : معرفهوش اصلا
فيروز : يا سلام
كان يقف رجل مسعد بعيدا نظر باستغراب : ايه دا هنا وقفه مع امجد الشيخ تعرفه منين دي مسعد بيه لازم يعرف حالا ( ثم طلع هاتفه ) الو ايه يا مسعد بيه هنا كانت وقفه مع امجد عاصم الشيخ
مسعد بصدمه و صوت جهوري: مع مين
((عند الدكتورة بعد الكشف علي هنا ))
هنا بتوتر : ايه يا دكتورة طمنيني
الدكتورة بتنهيده : الصراحة
تعليقات: 0
إرسال تعليق