-->

قصة عشق لا يرى النور الفصل السادس عشر بقلم ميمو مصطفي

قصة عشق لا يرى النور الفصل السادس عشر بقلم ميمو مصطفي




    قصة عشق لا يرى النور

     الفصل السادس عشر

     بقلم ميمو مصطفي 
     

    في السيارة حسام المتجاه الي المديرية ومعه امجد يرن هاتفه يرد حسام ثم يزعق بصدمه : ايه بتقول ايه ازاي دا حصل انتو متخلفين ولا ايه ( ثم اغلق الهاتف )

    امجد : في ايه انطق

    حسام بصدمه : الحق يا امجد مسعد هرب 

    امجد بصدمه : بتقول ايه هرب ازاي دا هو الحق ازاي دا حصل مش فاهم اه يا بهايم هنا اكيد في خطر

    حسام : ربنا يستر هتعمل ايه

    امجد بخوف علي هنا : هروح عالشقة طبعا انا مش عارف المجنون دا ممكن يفكر في ايه

    حسام : اجي معاك طيب

    امجد : لا لا روح انت زي ما كنا رايحين علي المديرية مش لازم انا وانت نختفي وانا هروح اطمن عليهاوهاجي وراك

    حسام : طيب اوصلك وارجع تاني

    امجد : لا لا نزلني وهاخد تاكسي انا وروح علي المديرية انت بسرعة زمان الدنيا مقلوبة

    حسام : اوكي عندك حق 

    في شقة امجد هنا رايحة جايه في الشقة بتتعرف علي كل مكان فيها وتنظر حوالها يخبط الباب تستغرب هنا وتقرب منه برعب ثم سكت الباب و خبط مرة ثانيه قربت منه هنا برعب شديد : مين 

    شخص : انا 

    هنا بتوتر من خلف الباب : حضرتك مين

    الشخص : دليفري حضرتك

    هنا باستغراب : مين اللي طالبه 

    الشخص : امجد باشا يا فندم 

    هنا اتنهدت بارتياح وفتحت الباب اخدت الحاجة وشكرت الرجل وقفلت الباب وابتديت تشم في الأوردر  : الله انا هموت من الجوع

    وبعد شوية وصل امجد الي الشقة دخل مسرعاً واتنهد بارتياح عندما شاهد هنا بخير وبتاكل ابتسم لبرائتها : انتي كويسه

    هنا والطعام في فمها : ايوا كويسه انت رجعت تاني ليه

    امجد : جيت اطمن عليكي لأن مسعد هرب

    هنا بصدمه وتركت الطعام : ايه هرب ازاي وامتي دا لسه مقبوض عليه من حوالي ساعه لاحق يا نهاري هيموتني 

    امجد : انا زي زيك مش عارف حصل ازاي انا اول ما عرفت جيت علي هنا خوفت يجيلك جيت جري اطمن عليكي

    قربت هنا منه بحب : بتخاف عليا يا امجد زي ما كنت

    امجد بيداري وشه منها مش عايزها تحس بي دا هو مجروح منها : دا واجبي وانتي في امانتي لازم اخاف عليكي مش كدا ولا ايه

    هنا بدموع : مبقتش تحبني حتي لو دا حصل انا بحبك وبحبك من اول مرة شوفتك فيها انا يمكن كدبت وضحكت عليك في حاجات كتيره الا حبي ليك وصدق مشاعري من ناحيتك والله عمرهم ماكانو كدب انا بعشقك ويمكن عديت مراحلت العشق يا امجد 

    امجد نفسه يقولها وانا محبتش ولا هحب حد قدك نفسه يحضنها بس لسانه مش مطاوعه حاسس بجرح : سيبك من الكلام الفارغ دا والضحك اللي ملوش لازمه وخلينا في اللي احنا في

    هنا بتمسح دموعها بصدمه من كلامه : عندك حق الحب كلام فارغ ووجع قلب عالفاضي هنعمل ايه دلوقتي في مسعد دا 

    امجد : انتي هنا مبقاش امان ليكي 

    هنا : ومال هروح فين ومينفعش اقعد في مكان لوحدي اخاف يعرف ويجيلي

    امجد : عارف طبعا كل الكلام دا ومش هسيبك لوحدك ابدا انا هسافرك عندنا البلد منه مكان بعيد وكمان تبقي في وسط اهلي

    هنا بقلق : ازاي ويقوله عليا ايه لالا استحالة

    امجد بحده : اسمعي الكلام وملكيش دعوة باللي يقوله واللي يعدوه يالا هتنزلي معايا دلوقتي هنروح المديرية هتستني هناك في مكتبي اشوف ايه اللي حصل واطمن وبعد كدا نسافر تمام

    هنا بتهز رأسها : تمام ( ثم اتنهدت بقلق) اللي انت عايزو 

    (((في الصعيد )))

    جهاد بغيظ: هو ايه الموضوع

    عاصم باستغراب : موضوع ايه

    جهاد : موضوعي انا وأمجد مفيش جديد يعني

    فريال : خير يا بنتي بس يخلص المأمورية اللي عنده وبعد كدا نشوف هيحصل ايه

    جهاد بتلوي فمها : منشوف

    عاصم : ابقي هاتي الولد من عند اهلك بقاله اسبوع اهو هناك

    جهاد : حاضر

    ((بعد حوالي ساعة في المديرية))

    امجد :: حصل ايه

    حسام : انت عارف مسعد ليه معارف في كل مكان لما عرفوا اللي حصل عماله كمين للعساكر ووقفه البوكس بعد ما ضربوهم وهرب بس قدرنا نمسك شوية من رجالته لكن هو فص ملح و داب

    امجد بغضب : انا هوريله وحياة أمه آخرته علي ايدي باذن الله المهم هسيبك مع القضية تتابعها وهسافر البلد بهنا لازم تكون في امان اكتر ودا هيبقي في البلد وهاخد إجازة كام  يوم وهتابعك بلتليفون ماشي يالا اشوفك وشك بخير 


    في الصعيد في جامعه بسمه جاء إليها معاذ : ايه رايك في المفاجأة دي 

    بسمه بتبرق عيونها : ايه دا جيت امتي وايه اللي جابك هنا

    معاذ : وحشتيني فجيت اشوفك 

    بسمه : وأنت كمان وحشتني بس مينفعش تيجي هنا وبذات الاء لو شافتك هيحصل مشكلة

    معاذ : والاء مالها انتي في حكم خطيبتي دلوقتي 

    بسمه بابتسامه: يا سلام خطيبتك بامرت ايه أن شاء الله

    معاذ : بقمارت اني بحبك وعايز اتجوزك ( رن هاتفه ) الو ايه يا بابا انا في الصعيد في شغل لا لا خليك بس في مكانك لحد ماجي هو دا احسن مكان ليك لا انا جاي انهاردة باذن الله ( ثم اغلق الهاتف )

    بسمه : في حاجة 

    معاذ بتوتر : لا لا كنا بنقول ايه 

    بسمه بكسوف : مش عارفة

    معاذ بحب : انا عارف كنت بقول بحبك وعايز اتجوزك بس الفترة دي تعدي عشان بابا عنده شويه مشاكل وهاجي اخطبك

    (((تاني يوم في الصعيد )))

    امجد دخل علي والديه : وحشتوني يا نور عيوني

    فريال بفرحة : حبيبي وحشتني أوووي ( ثم حضنته بشده )

    امجد  بابتسامه : حبيبتي ( ثم بأس ايديها بحب : كنتي وحشاني اووي

    عاصم بمزح : ايه وانا ماليش نصيب في الحب دا كله امك امك مفيش ابوك 

    امجد راح ناحية والده : انت حبيبي مقدرش استغني عنك يا عمري كله 

    عاصم حضنه : نورت الدنيا كلها يا قلب ابوك كل دي غيبه 

    فريال : مخلاص نسي أبوه وأمه وعيلته كلها بقي بتاع مصر وبس

    امجد بضحك : انا انسي الدنيا كلها ولا انسكم بس غصب عني مانتي عارفة مش كل مرة هقول فين بسمه 

    عاصم : في الجامعة لسه مجتش 

    جهاد : نورت الدنيا كلها يا غالي

    امجد : بنورك يا ام يونس( ثم تنحنح ) ادخلي يا هنا

    الكل باستغراب بينظر لبعضه ويهمس بتساءل : مين هنا دي

    هنا دخلت بكسوف : احم السلام عليكم

    الجميع : وعليكم السلام

    جهاد نظرت إليها وهيا رافعه حاجبها وتنظر إليها من تحت لفوق ثم قالت بغل : مين الحلوة



                 الفصل الثامن عشر من هنا 

    مهرجان الرويات
    @مرسلة بواسطة
    كاتب ومحرر اخبار اعمل في موقع مهرجان الروايات .

    إرسال تعليق